Effectief leesonderwijs (2 middagen)

De noodklok blijft luiden: er wordt te weinig gelezen en de leesvaardigheid van onze leerlingen is niet goed genoeg. Eén van de redenen hiervoor heeft te maken met de digitalisering van vermaak. Veel leerlingen beschouwen lezen niet als bron van vermaak, maar als iets dat je moet leren én moet bijhouden om het goed te kunnen blijven doen. En daar ligt in het onderwijs de crux.

69,00975,00

Wissen

Beschrijving

Lezen is de essentieelste vaardigheid die we kinderen leren op de basisschool! Kunnen lezen geeft zelfvertrouwen en is nodig om goed te functioneren. Maar hoe pak je dit schoolbreed effectief aan?

Effectief leesonderwijs begint met het geven van redenen om te lezen, in combinatie met het bevorderen van het zelfvertrouwen van je leerlingen. Interventies die zijn gebaseerd op motivatietheorieën leiden tot grote effecten. Dit vraagt vanaf groep 1 om uitdagend woordenschatonderwijs, aandacht voor letters, (voor)lezen en veel spreekkansen. Ook in de jaren daarna dient de focus te liggen op het ontsleutelen van letters en woorden, begrijpend lezen, leeservaringen delen, leesplezier en communicatie over teksten. In deze twee online trainingen wordt het belang van een gestructureerde aanpak en een rijke leesomgeving in een doorlopende leerlijn uiteengezet. Met vakinhoudelijke-, wetenschappelijke- en didactische kennis kun je het leesonderwijs beter afstemmen op jouw groep en op individuele leerbehoeften. In de eerste training bereid je een les voor die je vóór de tweede training uitvoert in jouw klas. We besteden ook aandacht aan de samenhang tussen het leesonderwijs en wereldoriëntatie én aan de cruciale rol van woordenschat binnen effectief leesonderwijs. Uiteraard is er ook ruimte om onderling kennis, ervaringen en ideeën te delen.

Wat levert dit je op?

Na deze werksessie ben je in staat om de leesactiviteiten interessanter, afwisselender en effectiever aan te bieden. Je weet hoe je leerlingen kunt motiveren om te lezen en nieuwsgierig maakt om informatie uit een tekst te halen. Bovendien weet je na de training ook hoe je het leesonderwijs op school kunt intensiveren door de transfer van de lessen leesstrategieën naar onderwijs in samenhang met wereldoriëntatie. Voor het zoeken van geschikte teksten, krijg je toegang tot de digitale Wereldoriëntatie-biebbox, die gekoppeld is aan de SLO doelen voor wereldoriëntatie.

Aanmelden

Aanmelden kan tot één week voor de workshopdatum. Selecteer hierboven een locatie en datum naar keuze. De tijden zijn 15:45 – 17:45 uur.

Inplannen bijeenkomst op eigen school?
Dat kan! De gehele training duurt 4 uur maar kan ook in dagdelen opgesplitst worden. Geef bij ‘notities’ (laatste stap in winkelmand) de gewenste datum door. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact op om de afspraak concreet te maken.