De W&T Leskracht-aanpak is een procesgeoriënteerde onderwijsdidactiek waarbij kinderen, naast het ontwikkelen van kennis, worden verleid om vragen te stellen, samen te werken en het geleerde op uiteenlopende wijze te presenteren. Binnen de schoolbrede wereldoriëntatie thema’s worden houding, vaardigheden, denkwijzen en kennis in samenhang ontwikkeld.
THEMATISCH WERKEN

wereldoriëntatie
in samenhang
Binnen de Leskracht-thema’s zijn de SLO kerndoelen en TULE van digitale geletterdheid, wereldoriëntatie, beeldende vorming, drama en taalvorming geïntegreerd:
- Mens en samenleving
- Natuur en techniek
- Ruimte
- Tijd
- Beeldend vormingsonderwijs
- Drama
- Taal (m.u.v. spelling)
- Digitale geletterdheid
Het thematisch werken met de meerjarencyclus zorgt voor een doorgaande lijn van groep 1 t/m 8, waarbij de thema’s per bouw op een passend niveau worden aangeboden.
meerjarencyclus
De meerjarencyclus kent zes schoolbrede thema’s. Ieder thema is onderverdeeld in drie subthema’s, waardoor er per bouw, ieder jaar een gevarieerd projectaanbod ontstaat.
In de thematische indeling is rekening gehouden met gebruikelijke periodes, vakanties, en feesten waar een basisschool veelal rekening mee houdt. Door het werken met een dergelijke opzet krijgen leerlingen het aanbod in een rijke context aangeboden.

EEN JAAR UIT DE CYCLUS..
Elk kind staat in verbinding met zijn/haar geschiedenis en omgeving waarbinnen specifieke normen en waarden gelden. In dit thema wordt de leerling bewust gemaakt van zijn/haar gedrag en opvattingen in relatie met anderen. Gewoontes en gedragsverwachtingen binnen het gezin, de school en de vriendengroep komen aan de orde en worden gekoppeld aan de samenleving van vroeger en nu.

Dit thema kent geen driejarencyclus en komt vanzelfsprekende aan de orde in deze periode. Wat vieren we eigenlijk met elkaar en waarom? Hoe vieren andere mensen feest en moet je gelovig zijn om een godsdienstig gebouw te bezoeken? Dit compacte thema biedt kansen om aandacht te besteden aan zingeving, de wereldgodsdiensten en culturele overeenkomsten en verschillen.

Kinderen leren spelenderwijs vormgeven, knutselen en bouwen. Binnen dit thema doen ze kennis op over de relatie tussen vorm en functie van materialen. Welke verschillende soorten materialen en gereedschappen zijn er en wat kun je ermee? Ook leren de kinderen over de duurzaamheid van producten en de invloed van hun keuzes.

In maart is het 's ochtends al bijna drie kwartier eerder licht dan in december. De zon gaat steeds meer schijnen en alle planten, bomen en bloemen gaan weer groeien en bloeien. In deze periode zien we veel dieren die in relatie staan met de omgeving. Welke soorten dieren en planten horen in een specifieke omgeving thuis? Welke kenmerken, overeenkomsten en verschillen zijn er en op welke manier planten deze soorten zich voort? Welkom in het planten- en dierenrijk!

Binnen dit natuur- en techniekthema ontdekken en ervaren kinderen wat natuurverschijnselen zijn en hoe we daar gebruik van (kunnen) maken. Aan de hand van dagelijkse gebruiksvoorwerpen leren kinderen over het ontstaan van elektriciteit, ijs en kokend water. Waar bestaat licht uit en van welke energiebronnen maken we handig gebruik? Kortom, genoeg te onderzoeken en te experimenteren.

In aanloop naar de zomervakantie is het voor de hand liggend om een project te draaien over wereldse gebieden. De gemiddelde temperatuur wordt warmer en het zomerse landschap nodigt uit om tijd door te brengen aan het water, op het strand of in de bossen. Met gebruik van mental maps en vakantiekriebels wordt er kennis opgedaan over verschillende grondsoorten, landschappen, bergen, natuurgebieden en klimaten.

Je hebt geen tijdmachine nodig om andere tijden te ontdekken. Verken werelden uit het verleden door het lezen van boeken!
Tijdens de Kinderboekenweek 2020 gaan we terug in de tijd. Boeken brengen geschiedenis tot leven, waardoor de wereld van vroeger tastbaar wordt. Lees spannende verhalen over ridders, verplaats je in oorlogstijd of kom van alles te weten over de Oudheid.

Previous
Next