De Leskracht-werkwijze vraagt om een veranderd leerkrachtgedrag. Dit vergt inoefening, maar ook herhaling van de 7 stappen van onderzoekend leren, aan de hand van theoretische informatie en praktische tips. Naast de gebruikelijke starttraining en de consultancy-uren, is het ook mogelijk om meer grip te krijgen op de 7 stappen van onderzoekend leren door het volgen van een verdiepingsuurtje via Google Meet.
Tijdens een Spectrumbox-verdiepingsuurtje zoomen we in op een specifieke fase. We gaan in op de focusdoelen van de fase en inspireren je met nieuwe ideeën en andere mogelijkheden. Daarnaast is er voldoende ruimte om vragen te stellen of om zelf ideeën te delen.
Bekijk onder dit invulformulier de inhoud van de verschillende verdiepingsuurtjes!
Kosten
Deelname kost per persoon € 25,-.
Ik help je graag verder met praktische tips en voorbeelden uit de klas! – Chantal
1. Rode fase
2. Oranje fase
3. Gele fase
4. Groene fase
5. Blauwe fase
6 & 7. Paarse fase
1. Rode fase
Introductie aan de hand van Stardcards en begrippen
Wil je meer variatie en/of inspiratie bij het introduceren van een thema? We laten je zien hoe je op verschillende manieren het thema kan introduceren.
2. Oranje fase
Voorkennis activeren & woordenschatuitbreiding
Een mindmap is een krachtige manier om de voorkennis te activeren, maar er is meer! Tijdens dit verdiepingsuurtje gaan we in op de kenmerken van goed woordenschatonderwijs en hoe je dit neer kunt zetten tijdens het activeren en uitbreiden van de voorkennis. Aan de hand van praktische en uiteenlopende werkvormen laten we zien hoe je de thematische WAK-woordenschatlijsten kunt benutten zodat de kinderen meer opsteken van de leerstof.
3. Gele fase
Onderzoeksvragen stellen
Onderzoeksvragen stellen blijkt één van de moeilijkste fasen om goed te begeleiden. Wanneer is een onderzoeksvraag ‘goed’? Gaat de vraag diep genoeg? Vinden de kinderen dan voldoende informatie of leren ze wel genoeg? Hoe zorg je ervoor dat de onderzoeksvraag bij de leerdoelen aansluit? Tijdens deze sessie geven we concrete handvatten en tips om te bepalen of een onderzoeksvraag onderzoekbaar is én hoe deze bruikbaar is voor alle kinderen in je klas.
4. Groene fase
Onderzoeksfase begeleiden
Het proces om tot een eindproduct te komen, is belangrijker dan het product zelf. Hoeveel tijd neem je voor deze fase? In hoeverre mag jij als leerkracht informatie geven? Laat je de kinderen zelfstandig op zoek gaan naar informatie? Waar vinden ze hun informatie en leren ze om verschillende bronnen met elkaar te vergelijken? Hoe gebruiken ze de Biebbox? Kijken ze filmpjes, lezen ze teksten, doen ze spelletjes? Wat doe jij als leerkracht als de kinderen bezig zijn? Wat doe je met kinderen die buiten de boot vallen/extra begeleiding of uitdaging nodig hebben? Tijdens deze sessie geven we structuur aan de groene fase.
5. Blauwe fase
Coöperatief leren en samenwerken
Hoe begeleid je de kinderen tijdens het samenwerken? Wat geven de kinderen zelf aan over het samenwerken in de groepjes? Hoe zorg je ervoor dat kinderen zich bewust worden van hun eigen gedrag en het effect dat dit op anderen heeft? Tijdens deze sessie geven we je concrete handvatten en laten we je verschillende manieren zien om de gedragsverwachtingen te integreren binnen je onderwijs.
6 & 7. Paarse fase
Presenteren en reflecteren
Ben jij tevreden over de eindwerkstukken die de kinderen maken? ‘Te weinig inhoud, te kort, véééél te lang, onsamenhangend en/of de feiten kloppen niet?’ Kunnen alle kinderen uit het groepje antwoord geven op de onderzoeksvraag? Als je tijdens de groene fase voldoende aandacht besteedt aan de kritische en onderzoekende houding van kinderen, kun je voorwaarden stellen en hierop specifiek reflecteren. In deze sessie laten we je zien hoe je met behulp van de Lichtpuntjes kunt zorgen voor verschillende eindwerkstukken, waaraan voorwaarden hangen. Ook gaan we in op het stellen van (persoonlijke) leerdoelen voor een volgend thema.
TEAMTRAINING INPLANNEN?
Hebben meerdere leerkrachten uit je team ook behoefte aan verdieping of herhaling? We kunnen één of meerdere fasen per bouw samen doorlopen binnen het thema dat jullie uitvoeren, aan de hand van jullie knelpunten en leervragen. Benieuwd naar de mogelijkheden en kosten? Laat het ons weten.
Cookies zijn kleine tekstbestanden die tijdens jouw bezoek aan een website op jouw computer, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Een belangrijk doel van cookies is dat ze gebruikt worden om gemak op te leveren. Onze website maakt gebruik van verschillende cookies waarvan wij alleen de noodzakelijke zonder toestemming mogen plaatsen.
Noodzakelijke cookies helpen de website bruikbaar te maken. Denk aan het gebruiken van de chat en het gebruiken van de navigatie.
Voorkeuren cookies geven inzicht in je interesses, je acties op de website en maken het ook mogelijk een contactformulier te gebruiken.
Statistieken cookies helpen ons inzicht te krijgen in het gebruik van onze website en maken het onderzoeken naar verbeteringen mogelijk.
Marketing cookies maken het mogelijk om onze campagne resultaten te meten, zo kunnen wij gerichter adverteren en kosten besparen. Wij delen nooit klantgegevens met derden zoals Google en Facebook.