Vergroot je Leskracht-studiedag
Woensdag 20 maart 2024
Cursus- en vergadercentrum Domstad Utrecht
Deze dag heeft als thema ‘Jouw Leskracht’ en staat in het teken van het verlagen van de drempel om tot krachtig samenhangend onderwijs te komen. Bij binnenkomst stel je jouw eigen leerplan samen met twee workshops en activiteiten die van betekenis zijn voor jouw werk. Geert van Rooijen, onze keynote-spreker en SLO vakexpert, gidst je door de vernieuwing van de kerndoelen Nederlands en benadrukt het cruciale verband tussen taal en kennisrijke wereldoriëntatie thema’s.
Tijdens de lunch is er volop gelegenheid om elkaar te ontmoeten en te genieten van een waardevolle mix van motivatie en ontspanning. Als extraatje krijg je hier een tastbaar cadeautje bij, waarmee je de opgedane inspiratie en inzichten p een speelse manier kunt omzetten in meer focus, werkflow en voldoening.
Meld je aan voor deze studiedag met een inhoudelijk mooi programma dat een boost geeft aan jóuw Leskracht!
Lees verder voor het programma en de workshops ⬇️
Vergroot je Leskracht studiedag
Woensdag 20 maart van 10 - 17 uur- Vanaf 5 personen van dezelfde school krijg je 10% korting.
Dagplanning
09.30 uur
10.00 – 11.00
11.00 – 12.30
12.30 – 13.30
13.30 – 15.30
15.45 – 16.30
16.30 – 17.00
Inhoud
Inloop
Spreker: SLO vakexpert Geert van Rooijen 🗣️
Workshop ronde 1 (keuze uit 3 workshops) ⚙️
Lunch 🍽️
Workshop ronde 2 (keuze uit 3 workshops) ⚙️
Afronding en uitdelen Leskracht-geschenk 🎁
Borrel 🥂
Workshoprondes
Naast het plenaire programma omvat de Vergroot je Leskrachtdag twee workshoprondes waaruit je kunt kiezen. In de workshops ga je actief aan de slag met het toepassen van wetenschappelijke inzichten, gebruikmakend van diverse werkvormen. Na afloop beschik je over concrete vaardigheden die je de volgende dag mee kunt nemen in de praktijk.
Workshopronde 1
Eén van de actueelste onderwijs issues van dit moment is begrijpend lezen. Na de dagopening van vakexpert Geert van Rooijen over de actualisatie van de kerndoelen ga je in deze workshop aan de slag met een geschikte wereldoriëntatie tekst die voor een langere periode centraal staat binnen een kennisrijk thema. Zonder twijfel zijn jouw leerlingen van nature nieuwsgierig maar hoe kun je die houding omzetten in één van de belangrijkste vaardigheden: het lezen en begrijpen van een tekst?
Na deze workshop weet je kinderen uit te dagen om met motivatie en een leesdoel een tekst te lezen. Je leert hoe je de Wereldoriëntatie-Biebbox effectief kunt benutten en we doorlopen samen een stappenplan waarmee je de kinderen op speelse wijze actief laat speuren in de tekst. Kortom, deze workshop draait om specifieke leerkrachtvaardigheden die helpend zijn om samen met de kinderen begrip te construeren uit een moeilijke, slimme of rijke tekst. Daarbij wordt er ook aandacht besteed aan het kiezen van betekenisvolle teksten, die je koppelt aan een leesdoel, een focusdoel en een leerdoel.
Bij het werken aan de kennisrijke Leskrachtthema’s is het van belang om oog te hebben voor de paradoxale combinatie van spontane inbreng door kinderen en de onderwijsdoelen. In de ideale situatie kun je ervan uitgaan dat de inbreng en initiatieven van de kinderen de koers van een activiteit of thema beïnvloeden, maar niet het onderwijsaanbod bepalen. Het is aan jou om doelen te stellen en deze herhaaldelijk aan bod te laten komen. Als leerkracht overweeg je telkens op welke wijze je richting geeft aan een thematisch project. In deze workshop duiken we samen in de dynamiek van leerkrachtgestuurd en kindgericht onderwijs. We gaan in op de transformatie van hapklare lessen geven naar een flexibel, pedagogisch gericht onderwijsmodel waarbij de instructie wordt aangepast aan de behoeften van de leerlingen. We ontrafelen essentiële bouwstenen van kindgericht onderwijs, waarbij we unieke kwaliteiten van kinderen omarmen en, naast kennis, ook de ontwikkeling van metacognitieve vaardigheden stimuleren. Aan de hand van een voorbeeldles leer je hoe je, los van traditionele denkwijzen, een dynamische benadering toepast voor continue ontwikkeling in de klas. Na deze workshop ben je in staat bewust vorm te geven aan de behoeften van specifieke kinderen, zonder de kerndoelen en leerdoelen uit het oog te verliezen. Ontdek de kracht van een gebalanceerde aanpak tussen leerkrachtgestuurd en kindgericht werken!
Workshopronde 2
Heb jij ook kleuters in je klas die spelenderwijs leren door hun fantasie te gebruiken? Kinderen die de hele dag leerervaringen opdoen door te spelen, te onderzoeken en te experimenteren? Uitdagen is het codewoord maar hoe geef je hun inbreng en initiatieven een prominente plek in je onderwijsaanbod, zonder alle onderwijsdoelen uit het oog te verliezen? Hoe kun je hun interesse transformeren naar betekenisvolle speel- en leerervaringen, die aansluiten bij een kennisrijk wereldoriëntatiethema?
Bij het thematiseren is het van belang om oog te hebben voor de paradoxale combinatie van spontane inbreng door kinderen en de SLO leergebieden van het Jonge kind. In deze workshop ga je ervaren hoe dit zich laat vertalen binnen jouw onderwijsaanbod en hoe je verwondering en nieuwsgierigheid kan omzetten in actieve leerervaringen. Dankzij de praktische tips en voorbeelden die voorbijkomen, weet je waar je op kunt letten en inspelen bij de begeleiding van kleuters in je klas. Uiteraard is er ook ruimte om onderling kennis, ervaringen en ideeën te delen.
Na deze workshop ben je in staat om een krachtige speelleeromgeving te scheppen op basis van de SLO-doelen voor het Jonge kind.
Stel je voor dat jouw leerlingen hun nieuwsgierigheid om kunnen zetten in motivatie, betrokkenheid en actief leren. Dat ze verbaasd, creatief, kritisch en/of ondernemend kunnen zijn en zelfstandig op zoek gaan naar informatie om antwoorden te vinden of bijvoorbeeld oplossingen te bedenken. Het zijn die vaardigheden en instellingen die kinderen nu en in de toekomst nodig hebben. Zet je schrap want deze ‘wereldse’ manier van werken, krijgt vorm binnen de actualisatie van de kerndoelen waar digitale geletterdheid, wereldoriëntatie en taal samenkomen in kennisrijke thema’s. Deze procesgerichte onderwijsstrategie roept uiteraard een aantal vragen op:
- Hoe kun je nieuwsgierigheid inzetten om de taalverwerving inspirerend, effectief en beter te maken?
- Hoe koppel je andere leergebieden en lesdoelen aan een kennisrijk thema die voor een langere periode centraal staat?
- Hoe stimuleer je een houding waarbij kinderen tegelijkertijd kennis leren, lezen, zich creatief kunnen uitdrukken en toekomstgerichte vaardigheden ontwikkelen, zonder de kennisdoelen uit het oog te verliezen?
In deze workshop gaan we vanuit een kennisrijk thema aan de slag met een het stimuleren van de onderzoekende en ondernemende houding van kinderen. Na afloop ben je in staat om een reguliere les te transformeren naar een creatieve samenhangende lessenserie op het snijvalk van taal-, kunst-, en wereldoriëntatie.
Voor coördinatoren, intern begeleiders, locatieleiders en directeuren
Een schoolteam (bege)leiden in haar missie naar procesgericht, thematisch en kwalitatief goed onderwijs vereist voortdurende aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van alle collega’s en het inspelen op maatschappelijke veranderingen in de echte wereld. Hoe navigeer je succesvol op deze voortdurende dynamiek in het onderwijs? Wat doen succesvolle (bege)leiders precies?
In deze workshop deelt Frank Groot, directeur van Sterrenschool de Ruimte, zijn ervaringen en inzichten als schoolleider. Als ervaren leidinggevende benadrukt hij het belang van focus te midden van de diverse taken in het dagelijks schoolleiderschap.
Het hart van leiderschap ligt in de identiteit, een krachtig kompas dat morele doelen en bezieling aandrijft. In deze workshop wordt je uitgedaagd om dit te doen vanuit persoonlijke betrokkenheid. Met aandacht voor drijfveren van collega’s besmet Frank zijn team met het ‘Being ready, willing and able to lock onto learning’ virus. Veerkracht, flexibiliteit en de wil om te leren zijn hierbij cruciale eigenschappen die in een team ontwikkelt en versterkt kunnen worden.
In deze benadering staan samenwerking en afstemming in de school centraal. Door met andere (bege)leiders te reflecteren op persoonlijke posities en teamdoelen, leer je niet alleen van elkaar maar ervaar je ook dat je leiderschapstijl het fundament is voor het werkplezier en de kwaliteit van het onderwijsaanbod.
Meld je aan voor deze workshop en ontdek hoe je groeicultuur kunt (bege)leiden en omzet in collectieve bloei!
Meld je aan via het formulier hierboven. Tot dan!